woensdag 9 maart 2011

Aswoensdag


Vandaag is het aswoensdag. De eerste dag van de vastenperiode. Traditie getrouw wordt op deze dag een assenkruisje gehaalt in de kerk en haring-salade gegeten. Nou laat ik het vasten voor wat het is en het kruisje ook, maar ik had wel wat haring-salade uit het zuiden meegenomen. Dat gerecht heeft door de rode bieten die er in zijn verwerkt een roze kleur. Helemaal de goede kleur voor mijn dochtertje. Totdat ze een hapje moest proeven. Het smaakt namelijk ook een beetje zuur. Maar ja traditie is traditie ;)


Overigens wordt voor het assenkruisje de plamtakjes van het afgelopen jaar gebruikt. Deze worden verbrand en van deze as krijg je een kruisje op je voorhoofd.



Ik heb overigens een tweede blog award gekregen. Deze keer van Michelle van Wonderful things I love. Dank je wel Michelle. Ik heb lang zitten denken of ik deze award ga doorgeven en zo ja aan wie. Bij de eerste award was het ook al zo moeilijk kiezen. Daarom heb ik besloten deze blog niet aan één bepaalde blog door te geven maar hem aan jullie allemaal op te dragen.


Gefeliciteerd iedereen met jullie award.


5 opmerkingen:

  1. ik kan me voorstellen dat je dochter de salade niet lekker vind... (ik vind het ook niets)
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De traditie ken ik van ons op het dorp, ik hoor hier net de klok luiden voor de mis,hier wordt ook de salade gegeten.
    Gefeliciteerd met je award!! Moeilijk om hem door te geven, maar zo wordt het ook goed ontvangen hoor.

    Groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me van vroeger nog erg goed herinneren dat wij met onze klas (waar alleen maar meisjes in zaten) naar de kerk liepen en daar 1 voor 1 naar voren moesten komen om ons askruisje te halen en we 's avonds haring met bietjes aten...en we eigenlijk niet eens in het zuiden woonden hoewel m'n vader uit Groesbeek(bij Nijmegen) kwam en wij toen in Hilversum woonden dus haring/bietjes daar 'deden' m'n ouders ook aan.
    Daarna kreeg ik 's avonds een trommeltje om 40 dagen lang m'n snoepjes in te bewaren....!
    Ja ...herinneringen....leuk dat je hier een logje over hebt gemaakt. Fijne avond, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja natuurlijk, het is aswoensdag vandaag. Heb je een leuke carnaval gevierd?
    Een fijne aswoensdag-avond xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De salade ziet er erg leuk uit, maar brrr zuur....
    Fijne dag en groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen